Czym jest audyt SEO?

Audyt SEO – jest to analiza stron internetowych kategorii widoczności w wyszukiwarkach i pozyskiwaniu ruchu.

Audyt SEO – cel

Audyt SEO to podstawa działań optymalizacji i pozycjonowania stron internetowych w wyszukiwarkach. SEO (ang. search engine optimization) to dział marketingu sieciowego skupiony na zwiększaniu widoczności i ruchu pochodzących z bezpłatnych wyników wyszukiwania (w odróżnieniu od płatnych od kliknięć PPC SEM, czyli Google Ads (dawniej AdWords).

Jakie zagadnienia powinien realizować audyt SEO?

Audyt SEO pozwala znaleźć błędy oraz ryzyko, które należy uwzględnić przy optymalizacji strony internetowej i jej dalszej promocji w wyszukiwarkach (polski internet używa głównie tej od Google). Audyt SEO powinien być zaawansowany, gdyż mówi się nawet o kilkuset czynnikach, które mają wpływ na pozycjonowanie w Google. Znaczące obszary audytu to:

  • indeksowanie i komunikowanie z botem Google (sprawdzenie czytelności strony dla robotów wyszukiwarki)
  • tytuły i metadane (sposób wyświetlania strony w wynikach wyszukiwania – tzw. SERP)
  • struktura serwisu i nawigacja (jakość architektury informacji i budowa linkowania wewnętrznego)
  • budowa adresów URL i zachowanie ich w zakresie parametrów (np. przy nawigacji fasetowej w e-commerce)
  • treści tekstowe i inne (posiadanie przez witrynę odpowiednich treści – autorskie i tworzone przez użytkowników np. poprzez komentarze – i optymalizacja pod słowa kluczowe)
  • aspekty techniczne (tempo ładowania strony, wydajność serwerów, bezpieczeństwo, przekierowania, wydajność w zakresie crawl-budget)
  • czynniki User Experience (wpływ na jakość pozyskanego ruchu i jego utrzymanie)
  • profil linków kierujących do witryny (oraz ewentualnych kar – filtrów)
  • analiza problemów związanych z powielaniem treści, „cienką treścią” i kanibalizacją (ogólne analizy serwisu i jego podstron)
  • weryfikacja poprawności kodu HTML w zakresie komunikacji z robotami Google i oceny technicznej strony
  • sprawdzenie elementów kodu JavaScript i ich wpływu na poprawne pobieranie i ładowanie zasobów strony przez roboty Google
  • historia ruchu organicznego i obecności w Google
  • propozycje dotyczące niezbędnych czynników wzrostu i dające możliwość ustalenia strategii SEO na przyszłość
  • analiza największych konkurentów w bezpłatnych wynikach wyszukiwania

Co jest potrzebne, aby przystąpić do audytu SEO

Aby go zacząć, niezbędne jest darmowe konto i narzędzie Google Search Console. Rysuje to sytuację w kontekście pozycjonowania strony i związanych z tym problemów, czego nie pokażą zewnętrzne narzędzia. Inne programy to: Ahrefs, SurferSEO, Sitebulb, Senuto, Clusteric, SEO SpyGlass, Moz OSE/API, Siteliner, Screaming Frog Log Analyzer, Copyscape, a także narzędzia ze środowiska Google (Analytics, PageSpeed Insights, Structured Data Testing Tool i inne). Sensem audytu pod kątem SEO jest nie tylko samo utworzenie raportów, ale również analiza i interpretacja ogromnych porcji danych ilościowych i jakościowych, technicznych, komunikacyjnych, jak również związanych z użytecznością bądź ustawieniami użytkowników.

Raport z wykonanej analizy

Wytworem audytu jest ogromny dokument (PDF) z załącznikami takimi jak hiperłącza, zbiory danych w plikach xls, csv, txt). Znajdują się w nim zarówno główne wytyczne do optymalizacji jak również wskazówki odnośnie dalszego rozwoju witryny. W audycie zawarto czynniki krótkotrwale i długotrwale mające wpływ na pozycjonowanie danej strony www. Na podstawie ustaleń podejmowana jest optymalizacja, realizowaną przez wiele osób po stronie klienta i podwykonawców takich jak programiści, copywriterzy czy marketerzy. Prace realizowane po wykonaniu raportu nie wchodzą w skład audytu SEO.

Co dalej po audycie?

Audyt jest to samodzielny produkt i nie jest zależny od długotrwałych zobowiązań. Mogą zostać podjęte negocjacje odnośnie dalszej pracy nad rozwojem strony, lecz równie dobrze może robić to kto inny.

Ceny audytów SEO

Każdy jest wyceniany indywidualnie. Jego cena zależy od wielkości serwisu, zakresu analiz, a także wielkości biznesu oraz branży, w której działa. Może zostać zaproponowany mniejszy audyt przy braku ekonomicznego uzasadnienia dla szerszych prac.

Przeważnie kompleksowy audyt SEO dla umiarkowanej wielkości serwisu bądź sklepu internetowego (w skład którego wchodzą analizy: strony, treści, historii, profilu linków i konkurencji) to wydatek kilku tysięcy złotych, zazwyczaj między 5000 a 7500 zł.

Share

Może Cię także zainteresować ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 + 8 =