Optymalizacja SEO PrestaShop

PrestaShop pozostaje jednym z najbardziej znanych skryptów dla sklepów internetowych dzięki temu, że oferuje wiele różnych funkcji zarówno dla administratora, jak i użytkownika. Przy jego pomocy dość dobrze sprawdza się także optymalizacja SEO, ale by ją nieco poprawić, trzeba wprowadzić kilka zmian.

Optymalizacja SEO w wersji standardowej PrestaShop

Standardowa wersja PrestaShop pozwala na oddzielne stosowanie metatagów dla każdego produktu, kategorii oraz strony. Co więcej, jeśli sami ich nie ustawimy, to skrypt zrobi to za nas według schematu, co — mimo swojej prostoty — wcale nie jest oczywiste w innych skryptach. Taka funkcjonalność bardzo pozytywnie wpływa na pozycjonowanie, dając możliwość dowolnego doboru fraz do wypozycjonowania. PrestaShop generuje także adresy podstron naszego sklepu, czyli poszczególnych kategorii, produktów czy części informacyjnych. Do tego w panelu mamy możliwość włączenia adresów przyjaznych, a nawet ustawienia własnego adresu URL dla każdego produktu. To dwa bardzo istotne udogodnienia wersji podstawowej, które sprawiają, że optymalizacja SEO powinna być łatwiejsza.

Blokowanie wyników wyszukiwania

Warto jednak samemu zadbać o kilka dodatkowych szczegółów. Nie wszystko zostało zawarte w skrypcie, a drobne zmiany pozwolą sprawić, że optymalizacja SEO będzie jeszcze skuteczniejsza. Sami musimy na przykład zablokować wyniki wyszukiwania. Można to zrobić poprzez odpowiednie wpisy w pliku robots.txt, ale w takim przypadku zablokowane strony mogą nadal pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, tyle że z informacją o ich zablokowaniu w tym pliku. Drugim sposobem na blokowanie stron jest wprowadzenie znacznika metatag robots. W tym przypadku trzeba nadpisać kontroler search i do szablonu Smarty przekazać zmienną nobots z ustawioną wartością TRUE oraz usunąć plik cache/class_index.php. Pamiętajmy też, że dla lepszej optymalizacji SEO blokowane w wynikach wyszukiwania Google powinny być strony takie jak rejestracja czy logowanie oraz wszystkie kategorie, w których nie ma produktów.

Zmiany w opisach kategorii

By pozycjonowanie fraz było lepsze, należy także poprawić domyślne opisy kategorii przewidziane przez PrestaShop. Ich dodawanie w panelu jest proste i można je wykonywać samemu, a takie dodawanie tworzy treść, którą wyszukuje robot Google. Z drugiej jednak strony, opis jest powielany na wielu stronach, co przy wielu kategoriach powoduje powstawanie podwójnych fraz. Ten problem rozwiąże wymuszenie w szablonie w odpowiednim miejscu wyświetlania opisu tylko dla zawartości zmiennej $p równej 1. Dzięki temu opis będzie się znajdował tylko na pierwszej stronie kategorii. W podobny sposób rozwiązujemy identyczny problem z opisami podkategorii, jeżeli istnieją. Szablon trzeba zmodyfikować tak, by w podkategoriach nie były wyświetlane ich opisy.

Duplikaty

Duplikaty mogą także powstawać z powodu oferowanych przez PrestaShop różnych opcji sortowania produktów. Takie rozwiązanie lubią użytkownicy, ale nie przepada za nim optymalizacja SEO. W tym przypadku również można skorzystać z pliku robots.txt. Należy wówczas zablokować w nim wszystkie adresy zawierające ciąg „orderby=”. Inną opcją jest zablokowanie indeksowania wszystkich stron, które w adresie URL zawierają „orderby”. Trzecia możliwość to użycie linków kanonicznych. Jako link kanoniczny wskazujemy w przypadku linków URL kończonych znakami zapytania część sprzed tego znaku, ewentualnie dodając numer strony, jeżeli taki numer występuje.

Odpowiednie pozycjonowanie fraz utrudnia również powielanie opisów kategorii w jej menu. Jeśli opis został dodany w panelu, to występuje on w parametrze „title” w linku, znajdującym się w panelu bocznym. Zmiana tej sytuacji wymaga modyfikacji modułu blockategories, umieszczonego w katalogu Modules. Tam w pliku category-tree-branch.tpl trzeba z tagu A usunąć znacznik „title”.

Modyfikacja nagłówków H1

Optymalizacja SEO w przypadku PrestaShop wymaga także modyfikacji w odniesieniu do nagłówków H1. Domyślnie są one przypisane do kategorii, ale możemy to dostosować, korzystając z pola keywords. Istnieje w nim możliwość zdefiniowania znacznika dla każdej strony. W ten sposób możemy swoją wersję PrestaShop nieco spersonalizować. By to zrobić, z pliku header.tpl należy usunąć wyświetlanie danego znacznika w nagłówku strony. Jeśli w pliku category.tpl ustawiona jest zmienna $category->meta_keywords, to należy ją wyświetlać w znaczniku H1, a jeśli nie, to wyświetlamy $category->name.

Standardowa wersja PrestaShop oferuje rozwiązania, które sprawiają, że pozycjonowanie i optymalizacja SEO są dla administratora łatwiejsze, ale nie wszystkie możliwości zostały w niej wykorzystane, a niektóre rzeczy wręcz utrudniają zadanie. Na szczęście jednak można poprawić braki skryptu przy pomocy podstawowych zmian, które zostały zaprezentowane powyżej i dzięki którym pozycjonowanie powinno być znacznie skuteczniejsze.

Share

Może Cię także zainteresować ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 × 4 =