Optymalizacja SEO WordPressa – Yoast

Dobrze wykonana strona internetowa to obecnie klucz do sukcesu w brandingu niezależnie, czy mowa tutaj o prywatnym blogu, czy witrynie firmowej. Tworzenie strony internetowej nie jest dzisiaj aż tak wymagające, jak kiedyś, głównie za sprawą systemów CMS. Umożliwiają one znacznie prostsze zarządzanie i kreowanie. Najpopularniejszym z nich jest WordPress. Jednak do sukcesu i osiągnięcia wysokiej pozycji w Google nie wystarczy sam dobry system. Istotna jest również optymalizacja, którą umożliwia wtyczka Yoast SEO.

Czym jest Yoast SEO?

Platforma WordPress słynie z ogromnego wyboru kompatybilnych wtyczek, która ułatwiają tworzenie oraz zarządzanie stroną. Twórcy rozumieją również, jak istotne jest pozycjonowanie, dlatego stworzona została wtyczka Yoast SEO. Dostępna jest ona w wersji darmowej, która w większości przypadków jest wystarczająca oraz płatnej, która oferuje nieco więcej opcji. Możliwości wtyczki są bardzo duże, a najważniejsze z nich to:

  • optymalizacja SEO
  • zarządzanie mapami witryny
  • kontrola nad tytułami, opisami i metatagami
  • zarządzanie słowami kluczowymi pojawiającymi się na stronie
  • edycja plików .htaccess i robots.txt
  • tworzenie struktury nawigacyjnej strony

Ważne jest również to, że wtyczka pozwala na zintegrowanie wcześniejszych ustawień z innych programów takich jak: WooThemes SEO Framework, HeadSpace2, oraz All in One SEO.

Instalacja wtyczki

Do zainstalowania wtyczki potrzebny jest jedynie dostęp do panelu administratora w WordPress. Następnie przechodzimy do opcji „dodaj nowe wtyczki”, znajdujemy Yoast SEO i instalujemy. Jeżeli wcześniej używaliśmy innych wtyczek, to w zakładce “Import i Eksport” znajdującej się pod przyciskiem “Narzędzia”, znajdziemy możliwość zaimportowania danych.

Konfiguracja Yoast SEO

Kiedy zainstalujemy już naszą wtyczkę, a nie korzystaliśmy wcześniej z innych podobnych dodatków do WordPress na naszej witrynie, konieczne jest przejście przez proces konfiguracji. Pierwszą opcją jest podążanie za wskazówkami “Kreatora konfiguracji”. Podczas procesu, wtyczka prosi nas o podawanie informacji o naszej witrynie. I tak na początku mamy możliwość wyboru, czy nasza strona jest gotowa do indeksowania (jeśli nie, to lepiej ustawić brak indeksowania, co można zmienić później). Następnie będziemy musieli wybrać, czy nasza strona będzie blogiem, sklepem internetowym, portfolio, stroną firmową itd. Yoast SEO poprosi nas także o informacje o tym, czy jesteśmy organizacją, czy osobą prywatną, o połączenie z kontami na mediach społecznościowych, autorów, oraz o połączenie strony z Google Search Console.

Drugą opcją jest ustawienie ręczne. Oferują one dostęp do znacznie większej liczby możliwości personalizacji strony. W głównym kokpicie będziemy otrzymywali powiadomienia oraz informacje o problemach wykrytych na stronie. W podstronie “Funkcjonalność” znajdziemy informacje o tym, jak wygląda optymalizacja SEO na naszej stronie. Można tutaj również aktywować pozostałe zaawansowane ustawienia poprzez klikniecie w podstronę “Strony z zaawansowanymi ustawieniami” i ustawić je na “włączone”. W kokpicie znajdziemy także zakładki takie jak “Narzędzia Webmasterów” gdzie znajdują się statystyki o ruchu na stronie oraz “Bezpieczeństwo”.

Zaawansowane ustawienia

Titles & metas

W tym miejscu mamy dostęp do ustawienia bardzo istotnych kwestii, które bezpośrednio wpływają na to, jak widoczna będzie nasza strona w wyszukiwarkach. Pierwszą opcją jest “Tittle Separator”, która pozwala wybrać separator miedz nazwą strony a tytułem artykułu. Następną opcją do konfiguracji jest “Strona Gówna”, gdzie możemy tam ustawić tytuł i opis naszej witryny. Następnie możemy przejść do ustawień “Typy treści”. Znajdziemy tam możliwość ustawienia szablonów tytułów, opisów meta, metatagów, opcje wyświetlania daty przy postach, oraz ustawienia Meta Yoast SEO. Następnym miejscem wymagającym konfiguracji jest podstrona “Taksonomie”, gdzie możemy pogrupować opisy i tytuły tagów i kategorii, co jest bardzo przydatne, szczególnie kiedy zarządzamy bardzo dużą witryną, lub portalem informacyjnym. Inną ważną zakładką są archiwa, w których ustawiamy dane, takie jak szablon opisu, tytuł, metatagi dla wpisów archiwalnych, oraz specjalnych jak np. strona z błędem 404. Jeżeli bloga prowadzi tylko jedna osoba, lepiej pozostawić tę opcję wyłączoną, ponieważ w innym wypadku może dojść d duplikacji contentu, a w konsekwencji do ukarania przez Google.

Social

W tej zakładce, jak sama nazwa wskazuje, łączymy stronę z naszymi profilami na mediach społecznościowych. W zakładce “profile” podajemy linki URL do naszych profili, a w przypadku Twittera samo ID użytkownika. Następną sekcją jest opcja konfiguracji Facebooka. Ważne jest tutaj, aby włączyć opcję “dodawanie danych open graph” . Warto również przy tym powiązać stronę internetową z panelem administratora na Facebooku, dzięki czemu otrzymamy znacznie większe zasoby kontrolowania statystyk. Wtyczka Yoast SEO umożliwia również połączenie witryny z Pinterestem, Google+, oraz Twitterem.

XML Site Maps

Optymalizacja SEO oraz pozycjonowanie jest w dużym stopniu uzależnione od odpowiedniego ustawienia Site Maps. Pomagają one botom Google w zrozumieniu treści znajdujących się na stronie.

Pierwszą zakładką w tej części Yoast SEO jest “ogólne”, gdzie znajdziemy wygenerowana wcześniej mapę, której limit wpisów wynosi 1000. Strony, które nie chcemy udostępniać do widoczności dla botów, powinniśmy ustawić na noindex. Kiedy to zrobimy, będą one niewidoczne dla wyszukiwarek. Następnie mamy opcję “strony autorów i użytkowników”. Tutaj ustawiamy informacje w zależności od tego, ile osób publikuje i edytuje treść na stronie. W zakładce “typy treści” mamy wybór na to, jakie rodzaje treści mają być widoczne dla wyszukiwarek. W opcji “wykluczone wpisy” możemy wybrać jakie treści nie powinny być widoczne dla botów. Po skończeniu ustawiania mapy witryny warto ją przesłać bezpośrednio do Google Search Console.

Breadcrumbs

Breadcrumbs to opcja, która pokazuje, w którym miejscu na naszej stronie się znajdujemy. Warto ją włączyć, ponieważ ułatwia ona robotom Google pojęcie struktury strony.

Bezpośrednie odnośniki

Ustawienie struktury URL na stronie jest bardzo istotne, dlatego warto zająć się tą częścią niedługo po zainstalowaniu na stronie WordPressa. Każdy adres URL posiada domyślnie dodaną kategorię. Żeby wyłączyć tę opcję, warto skorzystać z opcji: “Usuń podstawę adresu podstrony kategorii z odnośników URL dla kategorii” . Aby uniknąć niepotrzebnego indeksowania zdjęć, filmów i innych podobnych treści, warto również włączyć opcje “Przekieruj adres URL podstrony do adresu URL wpisu, do którego ten załącznik jest podłączony”.

RRS

W przypadku ustawień opcji RRS mniej zaangażowane jest pozycjonowanie, a bardziej ochrona naszych treści przed plagiatem, lub kradzieżą. Yoast SEO przy użyciu RRS sprawia, że jeżeli w jakimkolwiek innym miejscu pojawi się nasz artykuł, automatycznie zostanie umieszczony tam link zwrotny. Dzięki temu Google będzie wiedziało, że to my byliśmy pierwotnym twórcą i właścicielem treści. Jest to bardzo istotne, ponieważ jeżeli Google weźmie treść na naszej stronie za plagiat, to nasze pozycjonowanie i optymalizacja SEO mogą bardzo ucierpieć- nasza witryna zostanie ukarana, a możliwe, że nawet zbanowana z rankingów wyszukiwarki.

Narzędzia

Ta opcja wtyczki umożliwia dostęp do dwóch istotnych i przydatnych czynności. Pierwszą z nich jest “edytor hurtowy”, dzięki któremu nie musimy edytować tytułów, opisów, oraz metatagów każdego artykułu z osobna, a zamiast tego możemy zająć się wszystkim na raz. Drugą opcją jest “import i eksport”, który umożliwia nam transfer wszystkich, lub części danych z innych wtyczek.

Google Search Console

W tej zakładce mamy dostęp do bardzo istotnej opcji, a mianowicie połączenia witryny z konsolą Google. Następuje to poprzez pobranie kodu uwierzytelniającego, który przekierowuje nas do strony, gdzie logujemy się na swoje konto w konsoli. Następnie wklejamy kod w polu zakładki i łączymy stronę z Google Search Console. Przed tym, konieczne jest jednak założenie konta w konsoli, oraz Google Analitycs. Warto o to zadbać, ponieważ są to najlepsze opcje do śledzenia statystyk i ruchu na stronie.

Opcja Yoast SEO Premium

Podstawowa, darmowa opcja Yoast SEO oferuje naprawdę bardzo duży zakres możliwości, które powinny spokojnie wystarczyć większości użytkowników. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy warto sięgnąć po płatną wersję premium. Poza szeroką listą dodatkowych możliwości, które zaraz omówimy, zachęta powinno być to, że nie kosztuje ona zbyt wiele. A oto najważniejsze ulepszenia, które oferuje pełna wersja:

  • Możliwość wykorzystania do pięciu słów kluczowych w każdym poście, a nie jak w przypadku podstawowej wersji- tylko jednego
  • Podgląd strony w głównych portalach społecznościowych oraz wyszukiwarkach: Google, Facebook, Twitter, Bing
  • Podpowiedzi wysyłane w trakcie tworzenia postów odnośnie do budowania wewnętrznego połączenia podstron i postów linkami
  • Wsparcie techniczne w przypadku problemów oraz szybka reakcja na wysyłane raporty
  • Pełny dostęp do wtyczki bez reklam

To lista najważniejszych rozwiązań, które dochodzą nam, jeżeli zdecydujemy się na rozwinięcie opcji wtyczki do wersji premium. Cóż, jedyną interesującą opcją jest tutaj rozszerzenie do większej ilości słów kluczowych. Jednak w momencie, kiedy poznamy już zasady pisania tekstów oraz zasad jak przebiega optymalizacja SEO, przestanie to być konieczne do stworzenia zadowalającego tekstu.

Podsumowanie:

Zastanawiając się nad tym, jak poprawić pozycjonowanie strony stworzonej na WordPress, nie można przejść obojętnie obok Yoast SEO. Nie bez powodu jest ona nazywana najlepszą wtyczką dla optymalizacji SEO. Dodatkowym potwierdzeniem jest liczba aktywnych użytkowników- ponad 5 milionów. Yoast SEO oferuje bardzo szeroki zakres możliwości, który pozwala na tworzenie spersonalizowanych stron internetowych, w sposób sprzyjający budowaniu pozycji w Google i innych wyszukiwarkach. Ciężko doszukać się w niej większych minusów. Jedyną rzeczą, przy której trzeba być bardzo ostrożnym to wprowadzanie zmian w zaawansowanych ustawieniach, ponieważ jeden przypadkowy błąd może spowodować wiele problemów.


Share

Może Cię także zainteresować ...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

eight − 8 =