Internet wraz z poruszającą się po nim społecznością cały czas ulega rozwojowi. Z tego powodu wpisywanie krótkich wyszukiwanych haseł zostało pokonane przez precyzyjniejsze pytania z konkretnie sformułowanym zapytaniem. Takim sposobem powstało i jest coraz popularniejsze, pozycjonowanie long tail, inaczej określane jako pozycjonowanie szerokie. Taki typ pozycjonowania stał się strategią promowania danych stron internetowych poprzez użycie sprecyzowanych słów kluczowych odnoszących się do produktu i jego przeznaczenia.
Pozycjonowanie long tail — jak działa?
Pozycjonowanie long tail polega na wybieraniu słów kluczowych charakteryzujących się niską konkurencyjnością przy jednoczesnym dopasowaniu ich do wymagań klienta. W taki sposób pozycja serwisu po wpisaniu danej frazy ma być lepsza, czyli odbiorcy szybciej trafią i skorzystają z naszej strony internetowej. Dla niewtajemniczonych oznacza to, że nasza strona pojawi się już na pierwszej stronie po wpisaniu hasła. Zazwyczaj ilość wejść na serwis poprzez pozycjonowanie long tail jest wyższa w porównaniu do bardziej konkurencyjnych wyszukiwanych fraz składających się z jednego lub dwóch wyrazów.
Stosując pozycjonowanie long tail, klient szukający kremu przeciwzmarszczkowego na noc otrzymuje to, co chciał. Jedyne co musi zrobić to wybrać, który będzie najodpowiedniejszy do jego skóry. Ogon staje się precyzyjniejszy i o wiele dłuższy po podaniu innych informacji — jaka firma wyprodukowała krem, jego pojemność lub sklep, w którym najłatwiej będzie mu go kupić. Przykładami takiego wyszukiwania mogą być:
„krem przeciwzmarszczkowy na noc”
„krem przeciwzmarszczkowy na noc firmy Vichy 50ml”
„krem przeciwzmarszczkowy na noc firmy Vichy 50 ml apteka”.
Pozycjonowanie long tail — korzyści i jak je uzyskać
Największe i najlepsze korzyści ze stosowania tego typu pozycjonowania mogą uzyskać sklepy i witryny działające w konkretnych branżach i dostarczające bardzo szeroki zakres dóbr i informacji. Najlepszym przykładem są tu, chociażby sklepy internetowe czy serwisy informacyjne.
Najważniejsze by użytkownik szybko trafiał na to, czego szuka – im szybciej, tym lepiej. W momencie, gdy na stronę trudno trafić lub zawarte w niej informacje są nieprzydatne, zniechęcamy do siebie klienta.
Pozycjonowanie long tail — zalety:
- Wskaźnik konwersji na wysokim poziomie.
- Mniej konkurencyjne słowa kluczowe.
- Wysoki wskaźnik odwiedzających
- Mała ilość odrzuceń.
- Stabilne wyniki.
- Właściwie dobrana grupa docelowa użytkowników.
Podsumowując…
Pozycjonowanie long tail w bardzo skuteczny sposób pozwala pozyskać określoną grupę użytkowników, którzy szybko trafiają na dokładnie ten produkt, którego szukali. Chcąc korzystać z tej strategii, trzeba być przygotowanym na poświęcenie dużej ilości czasu i pieniędzy. Powodem jest zwiększona liczba słów kluczowych i sprostanie wymaganiom klientów, którzy stają się coraz bardziej wymagający. Jednakże w taki sposób szybko można uzyskać wzrost sprzedaży, a klient nie musi marnować czasu na poszukiwania tego, co w danym momencie jest mu potrzebne.